tijd te kort

Hoe zorg je ervoor dat… je tijd bespaart?

Tijd te kort?

Nieuwe patronen inslijten kost overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en tijd! Houd minimaal drie weken vol voordat je besluit of het iets of niets voor je oplevert. Begin niet ambitieus aan alle tips, maar kies wat past bij jou en waarvan jij denkt dat je het kunt volhouden.

 

Tip 1: Kiezen en volhouden!

Moet je echt alles doen wat er van je wordt gevraagd?

Om maar eens met de deur in huis te vallen, moet je echt alles doen wat er van je wordt gevraagd? Als je tijd te kort komt, mag je ook nee zeggen. Nee zeggen vinden veel mensen moeilijk. Maar nee zeggen is niets persoonlijks! Het is krachtig, juist omdat je goed in beeld hebt of het verzoek bijdraagt aan je doelen. Zeg nee, als de taak voor jou geen doel heeft. Draai er niet omheen want dat kost beide gesprekspartners onnodig energie. Wees duidelijk: “Nee, dat doe ik niet want…’. Je zult zien dat je respect zult ontvangen. Je geeft hiermee een cadeau aan je gesprekspartner. Je bent een voorbeeld.

 

Tip 2: Zeg eens wat vaker nee!

Doe het in één keer goed

Als je ja hebt gezegd, doe het dan ook in één keer goed. Luister goed naar de opdracht en vraag door. Vat de vraag samen en herhaal wat jij denkt dat er van je verwacht wordt. Is er iets nog niet helder? Vraag dat dan gewoon. Dat scheelt later een extra terugkoppeling, en dus tijd.

Je hoeft niet meteen in actie te komen. Kijk naar je andere taken en cluster de taken die bij elkaar passen. Moet je de deur uit? Kijk dan of je dit ritje kunt combineren met andere externe taken. Moet je een mailtje sturen? Plan dit dat in een tijd waarin je meteen andere taken in bijvoorbeeld Outlook kunt doen. Cluster je taken, zodat je meer gedaan krijgt.

 

Tip 3: Luister goed, vraag door en cluster je taken.

Goed denkwerk bespaart tijd

Heb je tijd te kort? Neem dan, net als Adinda van vindjeklant.nl eens Tijd voor bezinning. Het einde van het jaar is daar natuurlijk een prima tijd voor. Tijd besteden aan bezinning is uiteindelijk tijd besparen.

  • Wat zijn je werkzaamheden?
  • Wat voor nut hebben ze?
  • Waar zit de grootste winst?
  • Welke taken vind je leuk?
  • Wat kost tijd en levert niets op?

Schrap drastisch de taken die tijd en energie kosten maar weinig opleveren. Is het echt belangrijk om elke dag uren op sociale media te zitten? Moet je elk moment van de dag het laatste nieuws weten, of is ook het clusteren van deze taken zinvol en tijdbesparend?

 

Tip 4: Denk eens goed na welke taken je kunt schrappen.

Knip je taken op

Je hebt tijd te kort en dan moet je wachten! We kennen het allemaal wel. Wachten bij de tandarts, op de bus of in de auto op je kinderen. Zorg dat je altijd iets in je tas hebt van de stapel, ‘ wil ik nog lezen’. Ruim wat mailtjes op via je telefoon of lees dat blog dat je nog in je favorieten hebt staan. Maak taken niet te groot. De stapel te lezen items wordt zo hoog, dat je er niet meer aan begint. Of je mailbox loopt zo vol, dat je niet meer denkt aan archiveren. Maak taken klein en behapbaar zodat je die in verloren tijd kan doen. Zo krijg je grip op je tijd én je taken.

 

Tip 5: Knip je taken op in kleine stukjes zodat je ook echt iets bereikt.

Hulp nodig?

Heb je tijd te kort en heb je hulp nodig om weer grip te krijgen op je tijd? Dan is het structuurtraject iets voor jou. Ik bekijk je werkprocessen en samen richten we processen opnieuw in met handige programma’s en tips. Zodat jij weer grip krijgt op je dagelijkse werkzaamheden en fluitend begint aan je werkdag én eindigt.

Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met mij op!